Digital dannelse og IT på Rødkilde
På Rødkilde Gymnasium har vi fokus på digital dannelse og IT og pædagogik. De overordnede temaer eller kompetencer, som vi har fokus på, er elevernes tekniske evner, elevernes kritiske anvendelse af informationssøgning på nettet og elevernes adfærd og opførsel i forskellige digitale fora og i andre digitale kommunikative sammenhænge.
Alle tre temaer, altså tekniske evner, kritisk informationssøgning og fornuftigt digital adfærd er nævnt i de fleste fags bekendtgørelser og lærerplaner. De er også en vigtig del af Rødkildes kompetenceplan, som sikrer en fornuftig progression i vores elevers læringsproces og de er nævnt i skolens studie- og ordensregler.
Vi har altid haft fokus på en god IT-infrastruktur, lige fra SMARTBoards i alle lokaler, et opdateret og velfungerende netværk, som sikrer et stabilt og tilgængeligt netværk uanset om vores elever medbringer PC’er, Chromebooks, tablets eller andet. Derudover bruger vi, og har fokus på, moderne digitale læringsmidler i undervisningen, vi er altid med fra starten på ministerielt udmeldte digitale eksamensforsøg, vi er en google skole, som Vejle kommunes folkeskoler, og vi har et tæt samarbejde med Systime i Aarhus, der er kendte for deres i-bøger og andre digitale læringsmidler.
Rødkilde Gymnasium var en af de første skoler, der eksperimenterede med papirløse klasser og vi fik med det skabt en kultur for at arbejde digitalt og smart, hvor det giver mening, men vi konkluderede også, at en ”gammeldags” papirbog stadig kan anvendes.
I kan læse om forsøget her:
Her på Rødkilde Gymnasium indledte vi i august 2010 et forsøg med en papirløs – eller en ren digital undervisning i en enkelt klasse.
Forsøget strakte sig over tre år og afsluttedes i sommeren 2013.
Forsøget foregik i samarbejde med forlaget SYSTIME, som under hele forsøgsperioden stillede alle deres digitale undervisningsmidler gratis til rådighed for klassen, mod at vi med jævne mellemrum evaluerede disse.
Sideløbende med dette deltog vi i et andet forsøg i samarbejde med Center for Undervisningsudvikling og Digitale medier på Århus Universitet med titlen: ”Undervisningsorganisering, -former og –medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser”.
Målet var at skabe et undervisnings- og læringsmiljø, der var så attraktivt for de unge, at de fastholdtes på deres ungdomsuddannelse og deltog aktivt i undervisningen.
I løbet af de tre år blev der skrevet forskellige artikler: