Matematik A - Fysik B - Kemi B

Om studieretningen

Forstå de store - og små - spørgsmål

Forståelse for matematikkens og fysikkens verden er også en nøgle til at forstå mange store og små spørgsmål her i verden. Det er typisk fysikere og/eller matematikere, der finder frem til nye modeller og løsninger via eksperimenter og med især matematikken som værktøj.

Med denne klassiske studieretning får du det allerbedste fundament til at videreuddanne dig indenfor naturvidenskabelige uddannelser. Både hvis du vil arbejde med de helt store abstrakte spørgsmål om universets gåder, og hvis du vil beskæftige dig med områder som f.eks. nanoteknologi. Flere og flere fysikere arbejder også i den finansielle verden, fordi de er gode til at bruge teoretiske modeller og uddrage logiske konklusioner herfra.

Sammenhæng mellem fagene

Listen med spørgsmål, man kan stille sig selv indenfor de naturvidenskabelige fag, er uendelig lang. Hvorfor er himlen blå? Hvor gammelt er universet? Hvordan virker en laserpen? Er der grænser for, hvor små størrelser, man kan regne med? Hvorfor ruster ting? Det er måske nogle af de spørgsmål, du vil få svar på.

Du vil dog hurtigt opdage, at mange spørgsmål og udfordringer kan du først rigtig undersøge og forstå, når du bringer flere fag sammen. Når du sammen med dine medstuderende virkelig skal nå rundt om et naturvidenskabeligt emne eller tema, vil mange andre fag end naturvidenskabsfagene også komme i spil.

Forsøg med den nyeste teknologi

Eksperimenter og arbejdet i laboratoriet har altid været grundlaget for naturvidenskab. Derfor vil en stor del af dit arbejde i denne studieretning komme til at foregå i vores laboratorier, hvor du afprøver mange forskellige løsninger og finder frem til, hvad der er sandt og falsk.

I Rødkildes laboratorier får du den nyeste teknologi til rådighed, og dine resultater overføres til den bærbare PC, hvorfra du så kan arbejde videre. På den måde ligner arbejdet i fagene den virkelige verden i virksomheder og forskningsinstitutioner.

Vi samarbejder naturligvis med lokale og nationale firmaer og universiteter, ligesom vi inddrager besøg på disse arbejdspladser i vores ekskursioner og studierejsen til udlandet.

Hvad kan du blive?

Dine muligheder for en videregående uddannelse efter gymnasiet afhænger af hvilke fag du har i gymnasiet og på hvilke niveauer. På de to faneblade ”opbygning” og ”valgfag” kan du se hvilke fag du får i studieretningen og hvilke du kan vælge som valgfag. På UddannelsesGuiden findes der en ”adgangsnøgle” , hvor du ved at indtaste de fag og niveauer, du ønsker at tage, kan få en oversigt over de uddannelser du får adgang til.

Valgfag A