Matematik A - Fysik B - Kemi B

Hvorfor er himlen blå ? Hvordan er vores solsystem dannet ? Hvorfor smager citroner surt, og hvad bliver fremtidens energikilder? Er det spørgsmål, du gerne vil kende svaret på, så er denne studieretning noget for dig.

Et af de centrale temaer i undervisningen vil være bæredygtighed og grøn energi. Rødkilde har egne grønne energikilder som solceller og varmepumper, hvor målinger og beregninger af kilderne giver dig indsigt i den grønne teknologis muligheder. En stor del af dit arbejde vil foregå i laboratorier og værksted med den nyeste teknologi stillet til din rådighed. I fysik og kemi laver du eksperimenter og observatio-ner og sammenkædet med matematikkens modeller, får du et godt grundlag for at forstå gåderne i universet.

Vi deltager i Science Cup arrangeret af ingeniørforeningen IDA, samt en opfinderkonkurrence for naturvidenskabelige gymnasieelever i 2.g, hvor du får værktøjer til ide- og produktudvikling.

Vi samarbejder flittigt med landets universiteter, der giver os indsigt i den nyeste forskning. Vi samarbejder også med Green Tech Center i Vejle, vi laver spændende forsøg med droner, robotter og raketter, og vi afprøver det hele i vores lab.

Med denne studieretning står du med den bedste døråbner til de naturvidenskabelige uddannelser.

Du kan f.eks. blive underviser, forsker, læge, datalog, ingeniør eller økonom.

Naturvidenskabeligt fag:

Fysik A, Kemi A, Naturgeografi B eller biologi C

Valgfag:

Fag på A-niveau: Fysik, kemi, engelsk eller 2. fremmedsprog